neděle 15. března 2015

Pátek 13.

Tenhle příspěvek jsem začal psát 13.5.2011. To byl taky pátek 13...
A až teď jsem se dostal k tomu, abych ho dokončil. Když už máme ten rok, kdy budou ty pátky rovnou 3. A to v únoru, březnu a v listopadu.
Předně bych rád napsal, že si ze svého života nepamatuji nějaký opravdu hrozný pátek 13. A prakticky nechápu, co lidi mají z toho, že tento den považují za něco divného a hrozivého.
Tak jsem pátral po tom, kde se ty pověry vzaly. A  tady předkládám část toho, co jsem  našel.
Takže napřed k samotnému číslu 13 - z matematického hlediska je to přirozené číslo a je to prvočíslo.
To lidi mu udělali pověst, kterou má. Podle některých zdrojů bylo toto číslo posvátné v Americe před příchodem evropanů. Třeba mayský kalendář měl 13 cyklů... V Indii by dokonce mělo být číslo 13 považované i za šťastné.
A teď k té špatné pověsti. Strach z čísla 13 má dokonce i vědecký název Triskaidekafobie. tato fobie vede k tomu, že v mnoha výškových budovách, například v USA, chybí 13 patro. V hotelech není pokoj 13, Na letištích není gate 13, v ulicích dům 13 a podobně,
Původ strachu z tohoto čísla je neznámý. Je však několik indicií. Jednu nám dokonce dává sama příroda. Jednou za čas se stane, že během jednoho solárního roku se vyskytne 13 úplňků. A v době, kdy se kalendář řídil podle luny to občas udělalo problém...
Pro více informací stačí jen zadat heslo "Pátek 13" v googlu.
Co je pátek třináctého pro mne?
Nejsem obecně pověrčivý. Nevadí mi ani černá kočka. To už jen proto, že vím, jak jsou opravdu černé kočky vzácné. A číslo 13 mi nevadí i když vyjde na pátek... A navíc mám k tomuto dni i celkem pozitivní osobní vazbu...

Žádné komentáře:

Okomentovat

Blog je mrtev

 P o několika marných pokusech oživit toto místo, si i Google všiml. že sem skoro nikdo nechodí a že zde není nový obsah. A tak to přiznávám...