středa 10. února 2021

O práci řidiče - 2. část

Dneska něco obecně o práci řidiče

Práce řidiče je náročná nejen z hlediska nutnosti zvládnout velké vozidlo, ale klade i nemalé nároky na psychickou odolnost. Psychika je vytěžována hned dvakrát. První je díky styku s cestujícími. Troufám si říci, že člověk, který nemá rád práci s lidmi nebo není masochista, tuto práci nemůže dělat. Přeci jen je hned první na ráně pro nespokojeného cestujícího, který si na řidiči hned vylévá své špatné vstávání a stěžuje si buď jemu nebo na dispečink na minutové zpoždění nebo i na to, že řidič divně kroutí hlavou. Případně další nespokojenosti, které se mu během dne staly.
Druhým zátěžovým faktorem je samotné řízení. Počínaje nutností udržet soustředění několik hodin denně přes čím dál houstnoucí dopravu, která obzvláště ve městech a některých tazích, bývá nevyzpytatelná a klade nároky na operativní řešení či jen prostou trpělivost při čekání v kongescích. K tomu při dálkových cestách přibývá faktor práce v noci a jiný režim spánku.

Je tu ještě jeden stresující faktor na práci, a tím je finanční ohodnocení práce řidiče. Naštěstí v současné době platí díky novele Nařízení vlády č. 589/2006 Sb. zařazení práce řidiče do 5. skupiny zaručené mzdy. Při mém nástupu jsem měl mzdu na cca 50% současné minimální zaručené mzdy (letos 2021 je to 134,40/h), za čekání se tehdy platilo 30 Kč/hodinu, dnes je to přes 100 Kč. Naštěstí jsou tu příplatky za přesčas a práce o víkendu. Díky tomu si řidič vydělá více než zákonných 19 850 Kč (toto je z roku 2019, letos je to 22600) za měsíc. Avšak aby si řidič autobusu přišel na průměrnou výplatu, musí za těchto podmínek odpracovat cca 180 hodin jízdy a cca 40 – 50 hodin čekání.

Práci řidiče autobusu lze rozdělit podle několika kritérií. Jedním z nich je podle typu směny. 
Směny řidiče jsou dvojího základního druhu – ranní a odpolední nebo nebo dělené směny – tak zvané šejdry. Ranní zpravidla začínají s prvními výjezdy okolo 4:00 a končí po cca 9 hodinách. Nastupuje odpolední, která končívá okolo 23:00. Šejdry jsou směny, kdy řidič nastupuje do práce se začátkem ranní špičky, tj. od 5:00 do cca 6:00 a končí s ranní špičkou mezi 8:00 a 10:00. Následuje přestávka a po přestávce nástupem na odpolední špičku – která je od cca od 12:30 do cca 16:30. Noční směna bývala zhruba od 21:00 do 5:00.

Dalším rozlišením je podle druhu vykonávané práce. Tomu se budu věnovat podrobněji v dalších kapitolách

Žádné komentáře:

Okomentovat

Blog je mrtev

 P o několika marných pokusech oživit toto místo, si i Google všiml. že sem skoro nikdo nechodí a že zde není nový obsah. A tak to přiznávám...