neděle 22. června 2014

Nedotknutelní / Druhý dech

Je poměrně časté, že se knižní předloha liší od filmu a naopak. Existují sice světlé výjimky, jako třeba Zelená míle od Stephena Kinga, ale to jsou opravdu jen výjimky.
V tomto příspěvku zase narazíme na přesný opak - V roce 2011 natočili ve Francii film Nedotknutelní. Námětem byl příběh francouzského kvadruplegika Philippa Pozza di Borgo a jeho kniha Druhý dech. A ta inspirace je opravdu jen v základních bodech. Ale, a je to velké ALE, není to na škodu věci, právě naopak.

Začněme filmem. K filmu jsme se dostal díky zápůjčce DVD od cestujícího. A dlouho mi leželo doma. A jak se tak stává u půjčených věcí, ten kdo mi ho půjčil, ho chtěl vrátit. A já tak byl donucen jej shlédnout. A byl to super film. Oba herci v hlavních rolích podali velmi uvěřitelný výkon. Film je velmi lidský, příběh silný a skoro až pohádkový. A ten základ filmu je skutečný. Chtěl jsem se tu rozepsat a napsat obsáhlé hodnocení a nedostává se mi slov. Stejně se mi jich nedostávalo po shlédnutí filmu. I přes vážné téma je film nabitý humorem a životem a pozitivními emocemi, jak jen to přijde skoro nemožné. A, místy mne film skoro dohnal k slzám dojetím, a místy jsem se se slzami smál. Opravdu vřele doporučuji.
Kniha je ovšem jiné kafe. Je silná a emotivní. A po natočení filmu se přidala další část knihy, která trochu více vypráví o předloze filmu - Ďábel strážný. Jen pěkně popořádku.
Kniha je také velmi emotivně a silně napsána. Ale je to něco úplně jiného než film. A kdo jde číst knihu s tím, že v ní najde to co ve filmu, se nejspíše dočká zklamání. Za mne mohu říci, že jsme měl co dělat prokousat se první kapitolou. Povedlo se a zklamání jsme si neodnesl.
Dozvíme se zde daleko více o osobě autora a o jeho životě. Daleko více než ve filmu. A je tu i daleko více smutného než v filmu. Dozvíme se jak a proč přišel ke svému zranění a i o další jeho životní tragédii... O ženě, která umřela na rakovinu... O výčitkách svědomí... Toho úsměvného je tu jen pomálu.
Myslím si, že jedna z nejdůležitějších věcí, kterou nám film i kniha přinášejí, je ukázka toho, že i přes velké postižení lze dál žít. I přes špatně rozdané karty je možné hrát dál a neprohrát.
Za mne doporučuji obojí, film i knihu.
Příjemné počtení i pokoukání

Žádné komentáře:

Okomentovat

Blog je mrtev

 P o několika marných pokusech oživit toto místo, si i Google všiml. že sem skoro nikdo nechodí a že zde není nový obsah. A tak to přiznávám...