neděle 5. února 2017

Parfém - příběh vraha, kniha a film

Občas se stane, že člověk narazí na dobrou knihu, podle které byl natočený dobrý film. není to často, ale stává se to. Pro mne je jedním z případů právě tato dvojice.

Kniha Parfém – Příběh vraha 1990, Patrik Süskind
Film Parfém: Příběh vraha 2006 Režie: Tom Tykwer

První jsem kdysi viděl film. A musím říci, že byl skvělý. Ještě teď, když píšu tato slova, mi běhá mráz po zádech. Touha mladého Jean-Baptisty Grenouilla po dokonalé vůni. Navíc film dokonale ztvárnil hnus, ve kterém se narodil a žil. Tyto pasáže bych fakt nechtěl cítit v jakémkoliv 5D kinu. Obvzlášť první minuty filmu jsou pro silné žaludky. A potom naopak, krása... Možná vynikla daleko více díky kontrastu k hnusu... Film je určitě skvělý i pro to, že se zde dozvíte mnoho o tom, jak vznikají parfémy.
O několik měsíců později jsem se dostal ke knize. Chtěl jsem ji ji přečíst hlavně proto, že jsem si přečetl, jak obtížně bylo téma ztvárnitelné. Když jsem jí četl musel jsem těmto názorům dát za pravdu. Kniha je úžasná. delší a mnohem popisnější. A absence obrazu a zvuku zážitek jen násobí.  I když film se drží děje knihy dost podrobně.
Při srovnání filmu a knihy lze těžko říci, co je lepší. Filmu chybějí některé pasáže a části. I počet mrtvých se podařilo zmenšit, ale vůbec to na výsledku nevadí. Myslím, že obě díla jsou dokonalá. A doporučuji napřed číst knihu.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Blog je mrtev

 P o několika marných pokusech oživit toto místo, si i Google všiml. že sem skoro nikdo nechodí a že zde není nový obsah. A tak to přiznávám...