pátek 23. ledna 2015

Jentl

V minulém týdnu jsem navštívil divadelní představení v Městském divadle Kladno. Lístky jsem dostal a z Prahy a i od nás to není daleko, tak jsme vyrazili na výlet. S kým? Nepovím :P
Na programu byla inscenace Jentl. Je to hra polského nositele Nobelovy ceny za literaturu Isaaca Bashevise Singera, která se poprvé objevila na Broadwayi  v roce 1975 v divadelní adaptaci americké spisovatelky Leah Napolinové. Daleko známější však je díky filmové adaptaci z roku 1983, kde v hlavní roli hrála Barbra Streisand. Tento film Barbara Streisand sama režírovala a jeho velká část se natáčela v tehdejší ČSSR.
Ale pojďme k samotné hře. Jedná se o příběh polské židovské dívky, které se vůbec nelíbila role poslušné židovské ženy a každý roky rodit děti, starat se o domácnost a manžela látat mu ponožky... Je dost pravděpodobné, že za to mohla její výchova, kdy ji její otec, Rabi, vychovával jako chlapce a učil ji a vysvětloval Tóru a Talmud. A tak po jeho smrti toužila studovat dále. Jenže to nebylo v té době ženám dovoleno, a tak se milá Jentl převlékla a proměnila se v chlapce Anšela.
V mužském oblečení a mezi muži se dostala do toužebné školy, ješivy, a tak mohla studovat. jenže její převlek byl natolik dokonalý, že časem začala sama mít problémy s vlastní identifikací se jako muže či ženy... A tak je její příběh plný vnitřních rozporů a překážek a i netradičních řešení...
V hlavní roli této hry můžete vidět pro mne do té doby neznámou herečku, Marii Štípkovou. Tato mladí herečka se role zhostila pro mne velmi uvěřitelným způsobem. Skoro jsem měl pocit, že je ta role psaná pro ní. I v dalších rolích najdeme spíše neznámá jména, s jedno výjimkou - v roli Hadas můžeme vidět Petru Tenorovou, která zazářila například v televizní pohádce Kouzla králů.
Co bych inscenaci vytkl? Na můj vkus byla výprava příliš jednoduchá a třeba mi vadilo neustálé přenášení takových jakoby přenosných zábran... Další drobnosti vycházejí z určitého drobného nerespektování reálií - hebrejština se píše zprava doleva a tak i knihy se otvírají obráceně... A svitek tóry byl také navinutý obráceně...
Celkově jsem byl ze hry nadšen a byl to velmi příjemně strávený podvečer.

Městské divadlo Kladno uvádí divadelní verzi Jentl v exkluzivní české premiéře.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Blog je mrtev

 P o několika marných pokusech oživit toto místo, si i Google všiml. že sem skoro nikdo nechodí a že zde není nový obsah. A tak to přiznávám...