čtvrtek 28. dubna 2011

Tři přání

9Každý z nás jistě zná pohádky ve kterých vystupují postavy jako kouzelný dědeček, dobrá víla a nebo zlatá rybka, které po vykonání dobrého skutku zaplatí splněním několika, obvykle tří, přání. Přání jsou nejrůznější od skromných typu bezedný pytel plný dukátů, přes zámky se zlatými střechami až k neskromným přáním vlastnit celou zemi, miliony peněz a mít za ženu Miss Univers.
Tato většinou sobecká přání jsou protipólem malé skupiny přáni nesobeckých. Nesobecká přání mají však jednu velkou chybu. Málokterá nadpřirozená bytost je dokáže splnit. Odpovězme si přímo - nikdo. Nebo jste se snad setkali v nějaké pohádce či příběhu, aby hlavní hrdina chtěl změnit svět k lepšímu třeba tím, že si přál konec hladomoru v Africe, konec nesvárů mezi náboženstvími či nalezení léku na rakovinu či AIDS. Já osobně jsem se s tím setkal v jednom vtipu, kde rybář chytí malou zlatou rybku a ta mu poví: "Lybáži, lybáži, když mě pustíš žpátky do vody, šplním ti jedno pšáníško."
Rybář se zamyslí a zeptá se rybky: "Proč jen jedno? Normálně se splňují tři přání."
Ryba odpoví: "Víš, já jsem jen lyba tšetí kategolie, a tak víc pšáníšek splnit neumím."
"Tak dobře, přál bych si aby skončila válka v bývalé Jugoslávii."
"Víš, já jsem jen lyba tšetí kategolie, a tak takhle těžká pšáni neumím splnit. Nemáš nějaké lehčí přání."
"Přál bych si, aby má žena byla hezká," předloží rybář rybce nové přání.
"Máš její fotku," ptá se rybka.
Potom, co ji dostane, se zhrozí a zeptá se rybáře: "Co jsi to říkal o té Jugoslávii?"
Tady je vidět zcela jasně, že nadpřirozené bytosti plní nesobecká přání jen v krajní nouzi. Vyvstává zde však otázka, co si přát, když chce člověk změnit svět a přitom musí být sobec.

Původně vyšlo v roce 2000 na gentelman.cz

1 komentář:

  1. Nesobecká přání jsou neskonale naivní, nereálná a jednoduše nesplnitelná, proč by potom člověk nemohl být sobec?

    OdpovědětVymazat

Blog je mrtev

 P o několika marných pokusech oživit toto místo, si i Google všiml. že sem skoro nikdo nechodí a že zde není nový obsah. A tak to přiznávám...