neděle 1. května 2011

Cyklisti

Dlouho jsem přemýšlel, zda na toto téma psát... Bohužel negativní zkušenosti s těmito účastníky silničního provozu mne přesvědčily o nutnosti toto toto napsat...
Je jaro, je teplo a tak se cyklisté vyrojili v hojném počtu. To by v podstatě nevadilo, kdyby ta více viditelná část cyklistů nedělal různé vylomeniny, jimiž znepříjemňují život svému okolí a někdy i riskují život vlastní. Tady se pokusím popsat ty tři, co mi vadí nejvíce.


vylomenina první - jízda bez helmy
Tohle osobně považuji za nejnebezpečnější. Vždy když vidím cyklistu bez helmy mám chuť mu vypustit pneu. I když tímto neohrožují ostatní, riskují vlastní život... Málo kdo si uvědomí, že už pád z kola při malé rychlosti může být při nárazu hlavou o zem smrtelný... Natož jízda v terénu nebo po hlavní silnici... A smrt není to nejhorší... Kamarád ze záchranky mi líčil případ, kdy dvanáctiletý kluk při jízdě na rovině vrazil do lampy veřejného osvětlení a ochrnul... Naštěstí pro nás je pro děti helma povinná. Pro dospělé ne, bohužel. Asi nejslavnější oběť tohoto nešvaru je zpěvák skupiny JOJO Band Vladimír Tesařík

vylomenina druhá - jízda vedle sebe, nebo prostředkem silnice
Na mnoha místech naší krásné země se cyklisté setkávají na silnici s automobily. Jinak to asi ani nejde, protože ne všude jsou vybudovány cyklostezky. Naštěstí pro řidiče motorových vozidel nesmí cyklisté na dálnice a rychlostní komunikace, i když i toho už jsem byl svědkem :-( Bohužel zcela běžně na silnicích druhé a třetí třídy se setkáte se skupinou cyklistů, kteří jedou dva i tři vedle sebe, ač jim to zákon přímo zapovídá. A vy jedete za nimi, oni vás ignorují a dále blokují celý jízdní pruh... A to se tohle občas stane i na silnicích třídy první... Někdy, na zablokování silnice stačí i jeden cyklista... Minulý týden jsem takhle v přehledném úseku po mírném klesání a pravotočivé zatáčce začal předjíždět cyklistu. Jenže ho to vyneslo až do druhého jízdního pruhu...

vylomenina třetí - jízda po chodníku a po přechodech pro chodce
Další zákonem zakázaná věc. Nebudu mluvit o tom, jak je to nebezpečné pro chodce. Mě vadí, že se blížím k přechodu a z druhé strany se po chodníku řítí cyklista, který to na ten přechod švihne těsně přede mnou... běžná věc, která se na jednom přechodu děje skoro pravidelně. Pokud by u kraje přechodu stál chodec, budu reagovat snížením rychlosti automaticky a dostatečně zpomalím, či zastavím v klidu a bez prudkého brzdění. Jenže ten cyklista tam kolikrát vjede bez zastavení před přechodem, když je moje vzdálenost od přechodu kratší, než by bylo bezpečné pro chodce... a já pak musím brzdit na kratší vzdálenost, a to i s autobusem plným lidí... Nevím, jak bych se rozhodl, kdyby bylo jisté, že to neubrzdím bez rizika pádu cestujících. To se stalo jednomu kolegovi, a kdyby neměl svědky na to, že mu tam vjel cyklista, tak by vyfasoval trest za ublížení na zdraví...

2 komentáře:

  1. Inu, i "normálním" řidičům lezou cyklisti krkem... je to pár let, kdy jsme jeli s tátou a po několikátém incidentu už se neudržel a vypěnil s tím, že: "Ty šmejdy na kolech začne střílet."
    Nedivím se, sama se na silnicích bojím na kole jezdit, cesta z jednoho konce města na druhý (nejhorší jsou asi křižovatky) je pro mě utrpení...
    Ale taková odpolední vyjížďka po cyklostezkách kolem Kladna neměla chybu :o)

    OdpovědětVymazat
  2. S lidskou hloupostí se nic dělat nedá. Zanadávej si, polituj je a jdi dál.

    OdpovědětVymazat

Blog je mrtev

 P o několika marných pokusech oživit toto místo, si i Google všiml. že sem skoro nikdo nechodí a že zde není nový obsah. A tak to přiznávám...